Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

Functions of Phraseology in Modern English and Russian Internet Media

Abstract

The research is devoted to the phraseological units in paper and journal online articles of different subjects and the translation of these units from English into Russian. Basing on the analysis of the translation techniques, the study reveals the functions of phraseology in modern Internet press. The article underlines that the main function of the phraseology in online articles is drawing the readers’ attention to the published materials. In addition, these collocations are used as the means of creation of an ironic context, vivid images and an informal writing style

About the Authors

A. S. Gerasimova
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


A. Kvartnikova
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация: сб. работ. М.: Прогресс, 1989. 312 с.

2. Денисова О. К., Позняк Л. П. Учебно-методическое пособие по стилистике английского языка (для студентов факультетов заочного обучения лингвистических вузов и факультетов иностранных языков). Иркутск: ИГЛУ, 2014. 201 c.

3. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: теория, методы, направления. М.: КДУ, Добросвет, 2020. 180 с.

4. Засурский Я. Н. Коммуникация в обществе знаний. Российская журналистика: 2008-2013. М.: МедиаМир, 2013. 296 с.

5. Засурский Я. Н. Медиатекст в контексте конвергенции // Язык современной публицистики: сб. ст. М.: Флинта: Наука, 2007. С. 7-12. Ученые записки 38

6. Кара-Мурза Е. С. Формы и жанры русской коммерческой рекламы // Медиалингвистика. Вып. 3. Речевые жанры в массмедиа, место издания. СПб.: С.Петерб. гос. ун-т, Высш. шк. журн. и масс. коммуникаций, 2014. С. 28-32.

7. Комиссаров В. Н. Теория перевода (лингвистические аспекты). М.: Высшая школа, 1990. 253 с.

8. Лаптева О. А. Живая русская речь с телеэкрана. Разговорный пласт телевизионной речи в нормативном аспекте. М.: УРСС, 2003. 520 с.

9. Солганик Г. Я. Язык политики, язык СМИ (газеты) и литературный язык // Язык СМИ и политика / под ред. Г. Я. Солганика. М.: Изд-во Московского университета; факультет журналистики МГУ им. М. В. Ломоносова, 2012. С. 245-262.

10. Тертычный А. А. Жанры периодической печати. М.: Аспект-Пресс, 2000. 312 с.

11. Bell A. Approaches to Media Discourse. London, 1998. 304 p.

12. The Guardian [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/news/2018/may/25/how-britain-let-russia-hide-its-dirty-money (дата обращения: 10.03.2020).

13. ИноСМИ [Электронный ресурс]. URL: https://inosmi.ru/social/20180526/242323031.html (дата обращения: 10.03.2020).

14. The New York Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.nytimes.com/2019/09/09/us/politics/cia-informant-russia.html (дата обращения: 10.03.2020).

15. ИноСМИ [Электронный ресурс]. URL: https://inosmi.ru/politic/20190910/245800637.html (дата обращения: 10.03.2020).

16. The Financial Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.ft.com (дата обращения: 10.03.2020).

17. InoPressa [Электронный ресурс]. URL: https://www.inopressa.ru/article/09Jun2014/ft/clinton_bush.html (дата обращения: 10.03.2020).

18. The Economist [Электронный ресурс]. URL: https://www.economist.com/europe/ 2019/06/29/rubbish-is-becoming-a-political-problem-in-russia (дата обращения: 10.03.2020).

19. ИноСМИ [Электронный ресурс]. URL: https://inosmi.ru/politic/20190628/245380036.html (дата обращения: 10.03.2020)


Review

For citations:


Gerasimova A.S., Kvartnikova A. Functions of Phraseology in Modern English and Russian Internet Media. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2020;(2):33-38. (In Russ.)

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)