Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

Approaches to Researching the Syndrome of Emotional Burning Out in University Teachers’ Professional Pedagogical Activity

Abstract

The paper is devoted to considering approaches to studying psychological features of emotional burning out in university teachers’ professional pedagogical activity. The author analyzes various models of understanding the professional stress, applied by Russian and foreign researchers; factors affecting the development of the syndrome of burning out in the pedagogical environment, which allows to further generate a rather effective system of psychological correction of the syndrome of emotional burning out in university teachers’ professional pedagogical activity.

About the Author

M. G. Fedyukovskaya
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


References

1. Коломок О. И., Гурджиян С. С. Профессионально-педагогическая компетентность преподавателя вуза: сущность и критерии оценивания // Образование. Наука. Научные кадры. 2013. № 6. С. 160-162

2. Селье Г. Стресс без дистресса: пер. с англ. / общ. ред. Е. М. Крепса. М.: Прогресс, 1979. 124 с

3. Щербатых Ю. В. Психология стресса и методы коррекции. СПб.: Питер, 2008. 256 с

4. Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса. СПб.: Питер, 2009. 336 с

5. Суворова В. В. Психофизиология стресса. М.: Педагогика, 2005. 205 с

6. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб.: Питер, 2008. 336 с

7. Леонова А. Б. Комплексная стратегия анализа профессионального стресса: от диагностики к профилактике и коррекции // Психологический журнал. 2004. № 2. С. 75-85

8. Самоукина Н. В. Психология и педагогика профессиональной деятельности. М.: Тандем, 2000. 352 с

9. Бодров В. А. Информационный стресс. М.: ПЕР СЭ, 2000. 352 с

10. Кокс Т., Маккей К. Трансактный подход к изучению производственного стресса // Психология труда и организационная психология: современное состояние и перспективы развития: хрестоматия / под ред. А. Б. Леоновой, О. Н. Чернышевой. М.: Радикс, 1995. С. 205-224

11. Karasek R., Theorell T. Healthy Work, Stress, Productivity, and the Reconstruction of the Working life. New York: Basic Books, 1992. 381 p

12. Alghaswyneh S. A. I. Teacher Stress Among Tawjihi Teachers in Jordan and Their Adopted Coping Strategies to Reduce Stress // Doctoral Thesis, University of Huddersfield, 2012. 347 p

13. Forcina L. C. Social Emotional Competence and Teacher Stress // Electronic Theses & Dissertations. 2012. URL: http://digitalcommons.georgiasouthern.edu/etd/798 (дата обращения: 05.11.2019)

14. Kyriacou C. Teacher stress and burnout: Future research // Educational Review. 2001. No. 53(1). P. 27-36

15. Richards J. Teacher Stress and Coping Strategies: A National Snapshot // The Educational Forum. 2012. Vol. 76. No. 3. P. 299-316

16. Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности: учеб. пособие. М.: Академия, 2001. 304 с

17. Лисняк М. А., Горбач Н. А. Профессиональная деформация личности как фактор, влияющий на здоровье вузовских педагогов // Медицина в Кузбассе. 2013. № 1. С. 59-63

18. Gillespie N., Walsh M., Winefield A., Dua J., Stough C. Occupational Stress in Universities: Staff Perceptions of the Causes, Consequences and Moderators of Stress. Work & Stress. 2001. Vol. 15. No. 1. DOI: 10.1080/02678370117944

19. Сыманюк Э. Э., Девятовская И. В. Профессиональные деструкции и способы их профилактики // Народное образование. 2010. № 6. С. 123-129

20. Митина Л. М., Галина З. Н. Психологические условия и факторы совершенствования высшего профессионального образования // Педагогический журнал Башкортостана. 2011. № 5. С. 202-212

21. Бойко В. В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Филинъ, 1996. 472 с


Review

For citations:


Fedyukovskaya M.G. Approaches to Researching the Syndrome of Emotional Burning Out in University Teachers’ Professional Pedagogical Activity. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2019;(4):60-68. (In Russ.)

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)