Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

Manipulative Strategies in a Modern English Advertising and Their Translation into Russian

Abstract

The article deals with the problem of verbal manipulation. The study discusses manipulative strategies in a modern English and Russian advertising discourse. Based on the material of popular perfume advertising slogans, it analyses linguistic means of expression of these strategies, as well as the ways of their translation from English into Russian. The article also touches upon general principles of creation of an effective advertising text. Taking into account the structure of an advertising text and manipulative strategies and tactics used in it, the article shows the ways of transcreation of such an English advirtising text while translating it into Russian. The article also describes such a term as “implicature”.

About the Authors

A. S. Gerasimova
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


A. A. Shakhova
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


References

1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. 312 с

2. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русского языка. М.: Едиториал УРСС, 2003. 284 c

3. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2007. 864 с

4. Копнина Г. А. Речевое манипулирование. М.: Флинта: Наука, 2007. 176 с

5. Кузьмина Е. К. Содержательное соотношение оригинала и перевода рекламного текста // Вестник ТГГПУ. 2011. № 4. C. 190-193

6. Михалёва О. Л. Политический дискурс: Специфика манипулятивного воздействия. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 256 с

7. Паршина О. Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России: дис. … д-ра филол. наук. Саратов, 2005. 325 с

8. Пирогова Ю. К., Паршин П. Б. Рекламный текст: семиотика и лингвистика. М.: Международный институт рекламы, Издательский дом Гребенникова, 2000. 270 с

9. Попова Е. С. Рекламный текст и проблемы манипуляции. ИПЦ «Издательство УрГУ», 2005. 256 с


Review

For citations:


Gerasimova A.S., Shakhova A.A. Manipulative Strategies in a Modern English Advertising and Their Translation into Russian. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2019;(4):48-54. (In Russ.)

Views: 270


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)