Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Methodology for the formation of functional literacy in English lessons with the help of pedagogical cues

https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-4-275-288

Abstract

The article is devoted to theoretical and practical aspects of the methodology for the formation of functional literacy in English lessons. To solve this problem, a review of such educational tools as pedagogical cues is proposed. The practical application of various cues for the formation of specific elements of functional literacy is described. The competencies that need to be improved by future teachers as part of their own training and self-education are given. The connection of functional literacy with the basic skills of future specialists of the 21st century is described. Their development within the technology of content and language integrated learning (CLIL) is proposed

About the Author

E. M. Zorina
St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation

Elena M. Zorina — PhD in Pedagogy, Associate Professor at the Department of Pedagogy and Psychology

St. Petersburg



References

1. Об утверждении Методологии и критериев оценки качества общего образования в общеобразовательных организациях на основе практики международных исследований качества подготовки обучающихся (с изм. и доп.): приказ Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки и Министерства просвещения РФ от 6 мая 2019 г. № 590/219 // Законы, кодексы и нормативно-правовые акты РФ. URL: https://legalacts.ru/doc/prikazrosobrnadzora-n-590-minprosveshchenija-rossii-n-219-ot/ (дата обращения: 27.10.2022).

2. О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года: указ Президента от 7 мая 2018 г. № 204 // Администрация Президента РФ. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/57425 (дата обращения: 25.10.2022).

3. Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла: сборник материалов / под ред. А. А. Леонтьева. М.: ИД Российской академии образования: Баласс, 2003. 367 с.

4. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.

5. Сметанникова Н. Н. Чтение и грамотность в современном мире // Вестник культуры и искусств. 2010. № 3 (23). С. 13–19.

6. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. New York: Currency Books, 2017. 192 p.

7. The future of jobs report 2020 // World Economic Forum. 2020. 20 October. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf (дата обращения: 25.10.2022).

8. Smith U. English as a Lingua Franca in Higher Education: A Longitudinal Study of Classroom Discourse. Berlin: De Gruyter Published, 2010. 150 p.

9. Marsh D. Content and Language Integrated Learning: The European Dimension — Actions, Trends and Foresight Potential // DG Education & Culture, European Commission, 2002. P. 1–15.

10. Faure E. Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow. Paris: UNESCO, 1972. 313 p.

11. Зорина Е. М. Организация образовательного процесса в вузе на основе использования педагогических опор в условиях цифровизации: автореф. дис. … канд. пед. наук. Великий Новгород, 2021. 24 с.

12. Зорина Е. М. Магия методики. Преподавание с помощью Таблицы педагогических опор. СПб.: Реноме, 2019. 488 с.

13. Balanca D. The Cooperative Think Tank. Corwin, 1992. 134 p.

14. Дидактическое сопровождение формирования функциональной грамотности школьников в современных условиях. Проект № 27.7948.2017/БЧ // Институт стратегии развития образования Российской академии образования. URL: www.instrao.ru/index.php/content-page/271-didakticheskoc-soprovozhdenie-fonTiirovaniya-funkcionalnovgramotnosti-shkolnikov-v-sovrcmcnnvh-uslovivah (дата обращения: 25.10.2022)

15. Викентьева И. Ода синквейну // Перемена. 2002. № 3. С. 14–18.


Review

For citations:


Zorina E.M. Methodology for the formation of functional literacy in English lessons with the help of pedagogical cues. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2022;(4):275-288. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-4-275-288

Views: 620


ISSN 2541-8106 (Print)