Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

Conscious Development of Grammatical Competence of a Second Foreign (Spanish) Language Through Explicit and Implicit Teaching Approaches

Abstract

This article examines explicit and implicit approaches to teaching Spanish grammar. Starting with the etymology of terms, the author makes a comparative analysis and identifies which approach is most effective in learning a second foreign language. According to the author, the explicit approach includes grammar translation and natural methods, which in the XX century were at a peak of popularity of teaching languages. Nowadays, due to the changes of students’ goals, the attention is paid to the implicit approach, which includes audio lingual and communicative methods. Based on experience in organizing the educational process, the author draws conclusions about the preferred use of the approach in teaching Spanish as a foreign language.

About the Author

O. E. Belkina
Saint Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Maynet B. La cramática castellana de Nebrija a la luz de sus Introducciones Latinae:un método de aprendizaje de la lengua para hablantes no nativos. 2015. P. 56.[Electronic resource]. URL: file:///C:/Users/%D0%94%D0%9D%D0%A1/Downloads/LETRASCLSSICAS20132015Nebrija%20(1).pdf

2. Чекулаева Т. А. Роль грамматики в обучении иностранным языкам [Электронный ресурс] // Rusnauka.com. URL: http://www.rusnauka.com/SND/Philologia/1_chekulaeva.doc.htm (дата обращения: 20.02.2021).

3. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учеб. пособие. М.:Филоматис, ОмегаЛ, 2010. 475 с.

4. Llopis García R., Real Espinosa J. M., Ruiz Campillo J. P. Qué gramática enseñar, quégramática aprender. Madrid: Edinumen, 2012. 186 p.

5. Ortega Olivares J. La instrucción gramatical en el enfoque comunicativo. Español comoLengua Extranjera // Enfoque comunicativo y gramática: IX Congreso Nacional. Santiagode Compostela: ASELE, 1998. P. 1-10.

6. Martí Contreras J. ¿Gramática implícita o gramática implícita en enseñanza de segundas lenguas?: estudio de campo // Normas. 2015. № 5. P. 171-195. DOI: 10.7203/Normas.5.68187.

7. Антропова А. И. Педагогические технологии в медиаобразовании при обучении английскому языку: [из опыта работы кружка «Компьютер и английский» в шк. № 46Белгорода] // Иностр. яз. в шк. 2006. № 7. C. 62-65.

8. Жинкин Н. И. Психологические основы развития речи // Вестник практической психологии образования. 2012. № 4 (33). С. 39-41.

9. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность: сб. работ. Л.: Наука. Ленингр.отделение, 1974. 427 с.

10. Implicit learning and tacit knowledge: An essay on the cognitive unconscious / by A. S. Reber. New York: Oxford University Press; Oxford [England]: Clarendon Press,1993. 192p.

11. Абдрафикова А. Р., Байкина А. Р. Роль грамматики в преподавании иностранныхязыков // Вестник Челябинского государственного педагогического университета.2015. № 3. С. 11-18.

12. Сакаева Л. Р., Баранова А. Р. Методика обучения иностранным языкам: учеб. пособие. Казань: Казанский федеральный университет, 2016. 189 с.

13. Амерханова О. О. Формирование дискурсивной компетенции в целях обученияиностранному языку // Вопросы методики преподавания в вузе. 2016. № 5 (19-2).С.216-221.


Review

For citations:


Belkina O.E. Conscious Development of Grammatical Competence of a Second Foreign (Spanish) Language Through Explicit and Implicit Teaching Approaches. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2021;(1):43-50. (In Russ.)

Views: 73


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)