Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

Semantic Field of Tactile Perception Lexemes in English Advertising Texts

Abstract

This article is devoted to the analysis of the structure and contents of the semantic field of lexemes of tactile perception in various advertising texts. The lexemes in question are analysed at different levels of the semantic field, e.g. nuclear, perinuclear and peripheral. Examples of lexical units that are directly or indirectly related to the concept of tactile perception and convey tactile sensations are considered, their pragmatic potential is shown. The article also looks at the peculiarities of the use of tactile perception lexemes, depending on their influence on the positive or negative associations evoked by the advertising text.

About the Authors

A. V. Diehl
Saint Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


I. A. Golikova
Saint Petersburg University of Management Technologies and Economics
Russian Federation


References

1. Лурия А. Р. Лекции по общей психологии. М.: Питер, 2012. 99 с.

2. Уфимцева А. А. Теории «семантического поля» и возможности их применения при изучении словарного состава языка // Вопросы теории языка в современной зарубежнойлингвистике: сб. ст. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1961. С. 30-63.

3. Бубырева Ж. А. Анализ существительных тактильного и кинестетического восприятия(на материале русского, французского и английского языков) // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2011. Т.9.№ 6. С. 105-111.

4. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М.: Азъ, 1994. 907 с.

5. Григорьева О. Н. Цвет и запах власти. Лексика чувственного восприятия в публицистическом и художественном текстах: учеб. пособие. М.: Флинта: Наука, 2004. 248 с.

6. Бондарко А. В. Полевые структуры в системе языковой категоризации // Теория,история, типология языков: материалы чтений памяти чл.корр. В. Н. Ярцевой. М.:РАН, Институт языкознания, 2003. Вып. 1. С. 13-20.

7. Крысин Л. П. Толковый словарь иноязычных слов. М.: Эксмо, 2005. 939 с.

8. Лаенко Л. В. Перцептивный признак как объект номинации: дис. … д-ра филол. наук.Воронеж, 2005. 465 с.

9. Мэй Цзылинь. Температурная лексика в рекламном тексте // Психолингвистика илексикография: сб. науч. тр. Вып. 1 / науч. ред. А. В. Рудакова. Воронеж: Истоки,2014. С. 22-24.

10. Мэй Цзылинь. Лексика перцептивного модуса «осязание» в рекламном тексте //Культура общения и ее формирование: межвузовский сб. науч. тр. Вып. 31 / под ред.И.А. Стернина. Воронеж: Истоки, 2015. С. 95-97.

11. Полевые структуры в системе языка: коллективная монография / науч. ред. З. Д. Попова. Воронеж: Изд-во Воронежского университета, 1989. 197 с.


Review

For citations:


Diehl A.V., Golikova I.A. Semantic Field of Tactile Perception Lexemes in English Advertising Texts. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2021;(1):38-42. (In Russ.)

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)