Preview

Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics

Advanced search

The Trust and Mass Communication: Points of Contact

Abstract

The article presents an analysis of the phenomenon of "trust". The role of trust in mass communication is indicated. The socio-psychological features of trust relationships are considered. Proved the relevance of the method of semantic differential in the evaluation of advertising messages. It is noted that in the present time there are additional difficulties in the development of advertising communications. The differences and features of perception of advertising communications of two brands are revealed.

About the Authors

E. A. Karpova
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


T. G. Kukulite
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


A. A. Chagin
Санкт-Петербургский университет технологий управления и экономики
Russian Federation


References

1. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. М.: АСТ, 2004. 730 с.

2. Barber B. The Logic and Limits of Trust. New Brunswick, N. J.: Rutgers Univ. Press, 1983. 310 p.

3. Штомпка П. Социология социальных изменений / пер. с англ. М.: Аспект-пресс, 1996. 414 с.

4. Купрейченко А. Б. Психология доверия и недоверия. М.: Изд-во Ин-та психологии РАН, 2008. 569 с.

5. Карпова Е. А. Социальный капитал как ресурс развития общественных отношений // Актуальные проблемы исследования массового сознания: мат-лы V Междунар. науч.-практ конф. (22-23 марта 2019 г.). Отв. ред. В. В. Константинов. Пенза: Изд-во ПГУ, 2019. С. 102-104.

6. Кули Ч. Общественная организация: изучение углубленного разума // Тексты по истории социологии XIX-XX вв.: хрестоматия. М.: Наука, 1994.

7. Пономарева Е. В. Актуальные зарубежные тренды потребительского поведения в 2016-2017 годах // Форсайт «Россия»: новое индустриальное общество. Перезагрузка: сб. материалов С.-Петерб. междунар. эконом. конгресса (СПЭК-2017); под общ. ред. С. Д. Бодрунова. СПб.: Ин-т нового индустриального развития им. С. Ю. Витте, 2018. С. 120-131.

8. Карпова Е. А. Психология массовой коммуникации. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та технол. упр. и экон., 2019. 82 с.

9. Карпова Е. А. Коммуникация как основа социального брендинга // Брендинг как коммуникативная технология XXI века: мат-лы IV Всерос. науч.-практ. конф.; под ред. А. Д. Кривоносова. СПб.: Изд-во С.-Петерб гос. ун-та, 2018. С. 27-30.

10. McGuire W. J. Theoretical foundations of campaigns / Rice R., Atkin C. (eds.) Public communication campaigns. Newberry Park, CA: Sage, 1989. P. 43-65.

11. Ильин В. И. Потребление в социальном поле // Социология потребления: сб. СПб.: Социологическое общество им. М. М. Ковалевского, 2001. С. 25-39.

12. Карпова Е. А., Кукулите Т. Г. Методы исследований в психолингвистической парадигме // Ученые записки Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики. 2017. № 3. С. 46-56.

13. Osgood C. E. Psychlinguistics / Koch S. (ed.). Psychology: a Study of a Science. Vol. 6. N. Y.: McGraw-Hills, 1963. P. 244-316.


Review

For citations:


Karpova E.A., Kukulite T.G., Chagin A.A. The Trust and Mass Communication: Points of Contact. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2019;(2):52-60. (In Russ.)

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8106 (Print)