

Stress resistance, coping strategies and managing change under uncertainty
https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-3-245-254
Abstract
The article is devoted to the analysis of the concept of “stress resistance. It is shown that psychological stress and the desire to cope with it form conscious behavioral strategies. An analysis of scientific views on coping strategies is made. A priority position has been identified in relation to the cognitive approach to the development of stress resistance. The conclusion is drawn, stating that the increase in stress resistance lies in the plane of expanding the personal repertoire of interactions, skills, strategies and models of change management. Cognitive models are proposed that help reduce uncertainty and transform the current situation.
About the Authors
E. A. KarpovaRussian Federation
Elena A. Karpova — PhD in Psychology, Associate Professor, Lecturer at the Institute of International Development and Partnership
St. Petersburg
T. I. Drynkina
Russian Federation
Tatiana I. Drynkina — PhD in Psychology, Associate Professor at the Department of General Pedagogy
St. Petersburg
References
1. Jamais Cascio. Facing the Age of Chaos // Medium.com. 2020. Apr 29. URL: https://medium.com/@cascio/facing-the-age-of-chaos-b00687b1f51d (дата обращения: 20.03.2022).
2. Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. Психологическая антропология стресса. М.: Академический Проект, 2009. 943 с.
3. Maddi S. Early Antecedents of Hardiness // Consulting Psychology Journal. Spring. 1999. Vol. 51. No. 2. Р. 106–117.
4. Bartone P. T., Kelly D. R., Matthews M. D. Psychological hardiness predicts adaptability in military leaders: A prospective study // International Journal of Selection and Assessment. 2013. Vol. 21. No. 2. P. 200–210. DOI: 10.1111/ijsa.12029
5. Воронина М. Ф., Карпова Е. А. Ресурсные факторы жизнестойкости // Социология и право. 2013. № 3 (20). С. 5–11.
6. Lazarus R. S. Coping theory and research: Past, present and future // Psychosomatic Medicine. 1993. Vol. 55. P. 234–247.
7. Compas В. Е. An agenda for coping research and theory: basic and applied developmental issues // International Journal of Behavioral Development. 1998. Vol. 22. No. 2. P. 231–237.
8. Moss R. H., Schaefer J. A. Life transitions and crises // Coping with life crises: An integrative approach. New York: Plenum Press, 1986. P. 3–28.
9. Frydenberg E. Coping сompetencies // Theory into Practice. 2004. Vol. 43. No. 1. P. 14–22.
10. Рассказова Е. И., Гордеева Т. О. Копинг-стратегии в психологии стресса: подходы, методы и перспективы // Психологические исследования: электр. науч. журнал. 2011. № 3. Вып. 17. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2011n3-17/493-rasskazova- gordeeva17.html (дата обращения: 20.03.2022).
11. Дрынкина Т. И. Когнитивная сложность как фактор формирования эмоциональной культуры // Гуманитарные науки и вызовы нашего времени: сборник науч. ст. по итогам II Всерос. науч. конф. с междунар. участием. СПб.: Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2020. С. 184–186.
12. Hobfoll S. Conservation of resources theory: its implication for stress, health, and resilience // The Oxford handbook of stress, health, and coping / ed. S. Folkman. New York: Oxford University Press, 2011. P. 10–15.
13. Bishop P., Hines A. Teaching About the Future. Publisher: Palgrave Macmillan, 2012. 323 р.
14. Карпова Е. А. Психологическая инкапсуляция: сложные — простые решения в формате сторителлинга // Актуальные вопросы изучения травматического стресса и психотравмы в социальной и образовательной среде: сборник науч. тр. СПб.: София, 2020. С. 66–73.
15. Бродский И. С видом на море // Сочинения Иосифа Бродского: в 4 т. Т. 2 / cост. и подгот. Г. Ф. Комаров. СПб.: Пушкинский фонд. Третья волна, 1992. 479 с.
16. Дрынкина Т. И. Когнитивные аспекты динамики конфликта // Конфликтология. 2012. № 2. С. 7–17.
17. Тоффлер Э. Шок будущего / пер. с англ. М.: ACT, 2002. 557 с.
18. Карпова Е. А., Кукулите Т. Г. Когнитивные аспекты интерактивных методов обучения // Ученые записки Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики. 2016. № 3 (55). С. 25–30.
19. Dewey J. How We Think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. C. Heath and Co Publishers, 1933. 320 p.
20. Gibbs G. Learning by Doing: A Guide to Teaching and Learning Methods. Oxford: Oxford Brooks University, 1998. 134 p.
21. Stavros J. M., Hinrichs G. Learning to SOAR: Creating Strategy that Inspires Innovation and Engagement. USA: Published by Thin Book Publishing, 2021. 72 p.
Review
For citations:
Karpova E.A., Drynkina T.I. Stress resistance, coping strategies and managing change under uncertainty. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2022;(3):245-254. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-3-245-254