

Adjustment of ESP curriculum to the needs of digital university environment
https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-3-205-211
Abstract
The article examines the issues of updating ESP curriculum used in the educational process of the university. The need for updating is due to the process of digital transformation of society in general and digitalization of education in particular. The author describes the competencies (and corresponding knowledge, skills and abilities) that ESP curriculum focuses on and also provides the review of digital tools, the practical use of which in pedagogical practice will help to achieve the educational goal.
About the Author
I. A. KarpovichRussian Federation
Irina A. Karpovich — PhD in Pedagogy, Associate Professor at the Department of Foreign Languages
SPIN: 4861-8777, Author ID: 612188, Researcher ID: AAC-5707-2019, Scopus ID: 57210412428
St. Petersburg
References
1. Об утверждении методик расчета показателей федерального проекта «Кадры для цифровой экономики» национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»: приказ Минэкономразвития России от 24 января 2020 г. № 41. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_344498/ (дата обращения: 20.04.2022).
2. Карпович И. А., Королева Ю. В. Анализ влияния дистанционного обучения на метакогнитивную саморегуляцию студентов технического вуза (на примере дисциплины «Иностранный язык») // Вопросы методики преподавания в вузе. 2020. Т. 9. № 35. С. 18–29. DOI: 10.18720/HUM/ISSN2227-8591.35.02
3. Буракова Д. А. Перспективы применения технологии смешанного обучения в преподавании иностранного языка в техническом вузе // Профессиональное лингвообразование: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф., 18 сентября 2020 г. Нижний Новгород: Нижегородский институт управления РАНХиГС, 2020. С. 140–146.
4. Karpovich I., Sheredekina O., Bernavskaya M., Mikhailova O. Teaching foreign languages in higher education: distance learning impact on student’s metacognitive self-regulation, ICERI2021 Proceedings, 2021. P. 592–601. DOI: 10.21125/iceri.2021.0197
5. Борщенко Г. М., Хлыстенко В. В. Сравнительная характеристика положительных и отрицательных аспектов проведения экзаменационной сессии в дистанционном формате с точки зрения студентов и преподавателей // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The Emissia. Offline Letters): электр. науч. журнал. 2022. № 4. URL: http://emissia.org/offline/2022/3059.htm (дата обращения: 20.04.2022).
6. Pesina S., Timokhina E., Khomyakova E., Sokolova N. Effective Figurative Meanings Interpretation For Online Translation Packages // Conference: Joint Conferences: 20th Professional Culture of the Specialist of the Future & 12th Communicative Strategies of Information Society. The European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. P. 571–578. DOI: 10.15405/epsbs.2020.12.03.59
7. Burakova D., Sheredekina O., Bernavskaya M., Timokhina E. Video Sketches as a Means of Introducing Blended Learning Approach in Teaching Foreign Languages at Technical Universities // Rural Environment. Education. Personality: сonference paper. 2021. Vol 1. No. 14. P. 50–58. DOI: 10.22616/REEP.2021.14.005
8. Крылова Е. А., Сазонова А. В. Учет индивидуальных психологических особенностей студентов для повышения эффективности запоминания лексики на иностранном языке в условиях дистанционного обучения // Вопросы педагогики. 2021. № 1. С. 154–157.
9. Osipova E., Bagrova E. Corpus Linguistic Technology as a Tool to Improve Creative Thinking in the Interpretation of English Language Idioms: Lecture Notes in Networks and Systems. 2022. Vol. 345. P. 948–962.
10. Багрова Е. Ю., Осипова Е. С. Приложения Microsoft Teams в обучении иностранному языку // Шатиловские чтения. Перспективы развития парадигмы иноязычного образования: коллективная монография. СПб.: Политех-Пресс, 2021. С. 431–438.
11. Карпович И. А. Языковая подготовка студентов-первокурсников в условиях дистанционного обучения в вузе // Вестник образования и развития науки Российской академии естественных наук. 2021. № 4. С. 35–40. DOI: 10.26163/RAEN.2021.48.68.004
12. Karpovich I., Sheredekina O., Krepkaia T., Voronova L. The use of monologue speaking tasks to improve first-year students’ english-speaking skills // Education Sciences. 2021. Vol. 11. No. 6. DOI: 10.3390/educsci11060298
Review
For citations:
Karpovich I.A. Adjustment of ESP curriculum to the needs of digital university environment. Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2022;(3):205-211. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2541-8106-2022-3-205-211