The Ways of Gastronomic Discourse Translation (On the Example of Culinary Recipes)
https://doi.org/10.35854/2541-8106-2021-3-18-28
Abstract
This article is devoted to the peculiarities of the culinary recipes translation using the recipes of Jamie Oliver’s. Gastronomic discourse is a reflection of the fundamental physiological need of a person, while language serves to realize the national-specific characteristics of the people. Within this article, methods of transferring culinary recipes from English into Russian are considered, as well as the translation transformations that the translator uses when translating. Considerable attention is paid to specific examples and identification of their translation specifics.
About the Authors
E. SeredaRussian Federation
M. P. Efremova
Russian Federation
References
1. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1990. С. 136−137.
2. Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Лингвистика дискурса. М.: Флинта, Наука. 2013. 208 с.
3. Ван Дейк Т. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации. М.: Книжный дом «Либроком», 2013. 344 с.
4. Олянич А. В. Потребности — дискурс — коммуникация: монография. Волгоград: Парадигма, 2004. 507 с.
5. Ундрицова М. В. Глюттонический дискурс: лингвокультурологические, когнитивно-прагматические и переводческие аспекты (на материале русского, английского, французского и греческого языков): автореф. дис. ... канд. филол. наук. М., 2015. 21 с.
6. Jamie Oliver recipes [Электронный ресурс]. URL: https://www.jamieoliver.com/recipes/ (дата обращения: 23.01.2021).
7. Джейми Оливер. Все рецепты [Электронный ресурс]. URL: https://jamieoilver.com/ru/ (дата обращения: 23.01.2021).
8. Ramsay G. Chef for all seasons. London: Quadrille Publishing Ltd, 2000. 224 p.
9. Оливер Дж. Моя Италия / пер. с англ. Ю. Тяжлова. М.: КукБукс, 2007. 320 с.
Review
For citations:
Sereda E., Efremova M.P. The Ways of Gastronomic Discourse Translation (On the Example of Culinary Recipes). Uchenye zapiski St. Petersburg University of Management Technologies and Economics. 2021;(3):18-28. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2541-8106-2021-3-18-28